De senaste åren har vårt populära sommarläger vuxit enormt. För inte så länge sedan hade vi en maxgräns på 80 deltagare (40 under respektive vecka), vilket sedan ökades successivt till en bra bit över hundra. 2021 anordnade vi för första gången på Malevik och Bukärr samtidigt. I samarbete med Maleviksskolan och Säröskolan kunde vi då erbjuda spelyta och varm lunch till mycket fler barn än tidigare. Första året med två planer nådde vi 160 deltagare, 2022 kom vi upp över 200 och i år hade vi hela 253 deltagare, 118 respektive 135 per vecka.
Det stora antalet barn gjorde redan 2021 att skolorna fick svårt att släppa in oss i matsalarna (skolorna har pågående fritidsverksamhet under perioden) och då övergick vi till att servera maten utomhus i stora tält. Detta har varit ett lyckat grepp och med tanke även på våra övriga stora arrangemang (inte minst Höstcupen) så valde vi i år att köpa egna tält, istället för att hyra dem. Tyvärr lyckades Sommarlägrets första kväll falla samman med rejäl storm och båda tält blåste sönder. Vi lyckades säkra tälten men där och då gick det inte att återställa dem helt. Som tur är var vädret med oss resten av lägret och både spelare och ledare kunde äta utomhus.
I takt med att lägret vuxit så har vi även testat olika lösningar för att hitta det optimala upplägget med ledare! Att ta hand om unga spelare under så pass många timmar är en stor utmaning, samtidigt som sommarlägret alltid varit ett mycket uppskattat sommarjobb för unga Kullaviksledare, och ibland ett första steg på en tränarkarriär. Varje år letar vi redan under hela våren efter unga ledare (från gymnasieåldern och uppåt) med rätt blandning av ledaregenskaper, passion för fotboll, energi och en god hand med barn. Även här har vi gjort en resa där vi gått från stora grupper med två ledare till mindre grupper med en ledare per grupp. Detta kompletteras sedan med någon extra ledare som kan hjälpa till där det behövs.
Samtidigt som ledarna har också innehållet utvecklats: idag utgår vi från en ”ledarbibel” där både vår värdegrund, våra mål med lägret, innehållet och schemat finns tydligt beskrivet.
2023 innebar lite av ett generationsskifte här – vi hade många nya ledare i verksamheten och som ansvarig för lägret var jag oerhört imponerat av denna grupp ledare! Även feedback från spelare och ledare bekräftar att många upplevde både närvaro, tydlighet i de sportsliga delarna och riktigt roliga dagar med Kullavik IF.
Om du har frågor eller funderingar kring våra läger och camper får du gärna kontakta akademiansvarig Patrick Migas
0733-32 29 25
patrick@kullavikif.se